فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش های اصولی
پیاپی 9 (تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/28
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مقالات فارسی
  • سید محمود هاشمی شاهرودی صفحه 7

    در مباحث علم اصول در ذیل بحث از استحباب احتیاط و بحث از حجیت خبر واحد، مجموعه روایاتی تحت عنوان «اخبار من بلغ» مورد بحث قرار می‌گیرد. در دو قسمت این مقاله در بیش از ده محور به ابعاد مختلف مربوط به این اخبار پرداخته شده است. پیش از این در قسمت اول در مورد احتمالات داده شده در دو محور، در مورد مفاد و مدلول «اخبار من بلغ» و نیز در مورد ثمرات فقهی مترتب بر این احتمالات سخن بمیان آمد. این قسمت از این مقاله به مباحثی پیرامون حدود و دایره مفاد «اخبار من‌ بلغ»، دایره شمول این اخبار نسبت به مکروهات، نکته انصراف «اخبار من بلغ» از خبر مقطوع الکذب، فتوای فقیه بر اساس «اخبار من بلغ»، اینکه آیا ابلاغ استحباب در «اخبار من بلغ»، اعم از مدلول مطابقی خبر است؟، اینکه آیا «اخبار من بلغ» فتوای فقیه را هم شامل می‌شود؟ و بالاخره در مورد ثمرات بار بر استحباب نفسی می‌پردازد.

    کلیدواژگان: اخبار من بلغ، فتوا به اخبار من بلغ، قلمرو اخبار من بلغ، ثمرات اخبار من بلغ
  • حسنعلی علی اکبریان صفحه 49

    فقیه برای شناخت ثبات و تغییر حکم مستفاد از روایات باید سه مرحله را بپیماید: در مرحله نخست باید اصل اولی در ثبات و تغیر حکم مستفاد از روایت را تاسیس کند؛ در مرحله دوم باید قراین ثبات و تغیر حکم را جمع‌آوری کند؛ و در مرحله سوم باید تعاضد و تعارض قراین را بررسی نماید. دو بحث اصل اولی و قراین تغیر حکم، در شماره پیشین این فصلنامه(ش8) ارایه شد. در این شماره، قراین ثبات و نیز مرحله سوم بیان خواهد شد.

    کلیدواژگان: حکم ثابت، حکم متغیر، قرائن ثبات حکم، قرائن تغییر حکم
  • مقالات عربی
  • محمد حاج ابوالقاسمی صفحه 67

    من الإشکالات الوارده علی نظریه الوجوب المشروط: ان مفاد الهییه هو معنی حرفی آلی و لا یمکن تقییده؛ إذ التقیید یحتاج إلی اللحاظ الاستقلالی، وقد حاول المحققون الاجابه عن هذا الاشکال، فذهب المحقق الخویی1 إلی ان المعانی الحرفیه یمکن ان تلحظ استقلالا ایضا. ذهب صاحب الکفایه1 و المحقق الاصفهانی1 إلی ان المعنی الحرفی و إن کان آلیا و لا یمکن لحاظه استقلالا، إلا انه یمکن إنشاوه مقیدا من الاول و هذا لا ضیر فیه. وذهب الاصفهانی1 والسید الامام1 إلی ان المعنی الحرفی یمکن تقییده بالنظره الثانیه، بان ینظر الیه استقلالا بعد إنشایه آلیا. والمحقق النایینی1 بعد قبوله امتناع تقیید الهییه للوجه المذکور سلک مسلکا آخر و ذهب إلی ان القید فی الواجب المشروط لا یرجع إلی الهییه، بل یرجع إلی الماده المنتسبه. وفی هذه الرساله نستعرض الاجوبه، و سنری ان احسن الوجوه الوجه الاول و الثانی و بهما نصحح الواجب المشروط، واما سایر الوجوه فلا تخلو من الإیراد.

    کلیدواژگان: الوجوب المشروط، المعنی الحرفی، المعنی الاسمی، النظر الاستقلالی، النظر الآلی، الماده المنتسبه
  • السید علی حسن مطر الهاشمی صفحه 85

    یتلخص هذا البحث فی محاوله لإثبات ان ظهور الکلام فی معنی معین، یودی إلی العلم بان ذلک المعنی هو المراد الواقعی للمتکلم، وبهذا تکون حجیه الظهور ذاتیه له، وبتطبیق ذلک علی مفاد الادله الشرعیه، نتمکن من العلم باحکام الشارع الواقعیه. وهذا فی قبال ما هو مشهور من القول بان الحجیه مجعوله للظهور ولیست ذاتیه له؛ لانه لا یودی إلی اکثر من الظن بمراد المتکلم الواقعی.

    کلیدواژگان: الحجیه، حجیه الظهور، دلاله الالفاظ، الدلاله الظنیه، الدلاله القطعیه
  • احیا تراث
  • سید رضا بن محمدعلی الحسینی القزوینی *، محمدرضا الانصاری القمی صفحه 103

    المعروف ان المعرکه بین مدرسه الاخباریین والاصولیین قد حسمت لصالح الاخیره فی اواخر القرن الثانی عشر علی ید راید المدرسه الاصولیه فی عصره وهو المولی محمد باقر بن محمد اکمل البهبهانی المشهور بالوحید البهبهانی (المتوفی 1206 او 1208 ه)، فقد تصدی1 لمحاربه مدرسه الاخباریه ودعاویها وادلتها، حربا شعواء بلا هواده، بل تعدی المحاربه الفکریه الی محاربه رموز هذه المدرسه، وکان رایدها فی حوزه کربلاء المقدسه فی تلک الفتره الفقیه الکبیر الشیخ یوسف بن احمد بن ابراهیم البحرانی صاحب الحدایق1 (المتوفی سنه 1186 ه) حیث حرم الصلاه خلفه علی الرغم اتفاق الجمیع ومنهم البهبهانی علی علمه وزهده وورعه وتقواه، ولیس ذلک إلا لاجل کسر شوکتهم وزعزعه کیانهم الاجتماعی، وقد کانت خطوه موفقه وناجحه وموثره فی سقوط الهاله القدسیه التی کان الاخباریون قد احاطوا انفسهم بها، الا وهی دعوی الالتزام الحرفی بنصوص الاخبار الوارده عن الایمه: وعدم التمسک بالقواعد الاصولیه الماخوذه إما من منطق الیونانیین وفلاسفتهم، واما مستعاره من اصول فقه العامه المعتزلی منهم او الاشعری الحشوی، کما کانوا یروجون لها

    کلیدواژگان: الاخباریین، الاصولیین، الالتزام الحرفی
  • اطلاع رسانی
  • مهدی جعفری صفحه 117
|
  • Seyyed Mahmoud Hashemi Shahroudi Page 7

    In the of Usul al-Figh following the issue of recommendatory of precaution (Istihbab-e Ihtiyat) and the authenticity (hujjat) of Single tradition (khabar-e wahid), a set of traditions (Ahadis) named “akhbar-e Man Balagh" usually are discussed. In the two parts of this article, more than ten dimensions of the issue (that published in the "No. 4/5" of this journal) are discussed. We assessed the possible meanings of these traditions and their Fighi’s outcomes. The second part of the essay discusses several topics such as the realm of the content of these traditions; their embracement of "Makrouhat"; the point that why these traditions do not include the traditions which are certainly false. The position of decrees are based upon these traditions; Does recommendatory meaning of "akhbar-e Man Balagh" confine to the equivalent sense of these traditions; do " akhbar-e Man Balagh" comprises sentences of a Fagih; and at the end, we discuss about the outcomes of self- recommendatory of these traditions.

    Keywords: akhbar, e Man Balagh, to decree according to akhbar, scope of akhbar, the results of akhbar
  • Hassanali Aliakbarian Page 49

    For recognizing alteration and fixation of the rules deduced (Ahkam) from the traditions (Ahadis) three stages have to perform by Jurist (Faqih): In the first stage he has to clarify what is the primal principle (Asl) regarding the problem of alteration and fixation of the deduced laws (Ahkam); In the second stage he should try to find some evidences in favor of stability or changeability of the rules (Ahkam); and in the third stage he has to evaluate possible contradictions or consistency that the evidences might have. In the first part of this essay (that published in the previous issue of this journal "No. 8") it was discussed the first stage and the first part of the second stage, so the rest of the issue is completed in this essay.

    Keywords: changeable rules, fixed rules, evidences of alteration, fixation
  • Mohammad Hajj Abolghasemi Page 67

    One of the objections to the theory of conditional obligation is that: the significance of configuration is Copulative meaning therefore cannot be qualified; because qualification implicates independent consideration of the qualified meaning. Many of researchers reply to this objection. The researcher Khouie maintains that Copulative meaning can be considered on its own. The researcher Khorasani and The Esfahani argued that while Copulative meaning is relational and interconnector meaning consequently cannot be considered independently, but it at birth can be produced qualified without any problem. However, Esfahani and Imam Khomeini argued that connective meaning could be considered in second consideration, despite its original copulative and relative nature. Naeini while had accepted impossibility of qualified configuration, argued that qualification in conditional obligation has no connection to the configuration, in his eyes the qualification is due to the matter instead of the configuration. This article puts under scrutiny these approaches and their arguments verifying the first and the second approaches.

    Keywords: conditional obligation, copulative meaning, nominal meaning, independent consideration, connective consideration, matter, configuration
  • Seyyed Ali Hassan Matar Alhashemi Page 85

    This essay is going to prove that we can realize the real meaning of the author’s utterances by referring to appearance (zohur) of the text, which manifests specified meaning. Therefore, appearance (zohur) of the text is binding (hujjat) inherently and we can know real judgments of lawgiver by the means of comparing these with the intents of sharia's proofs. This is contrary to a famous idea which argue that being binding of the appearance (zohur) of the text is conventional and is not inherent, because it is at last refer to a non-certain Knowledge (zann) of the real meanings of the author’s utterances.

    Keywords: being binding, binding of the appearance, verbal indications, noncertain indications, certain indications